Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Pernah anda melihat sejenis pokok yang berlubang-lubang seperti ini? Pelik bukan? Geli pun ada…

Seorang wanita yang sedang berjalan-jalan di sekitar kawasan hutan telah menemui pokok ini yang dipenuhi dengan lubang-lubang kecil. Pada sangkaan awalnya, pokok ini mungkin pernah dijadikan sebagai sasaran menembak semasa zaman peperangan dahulu.

Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Ia bukan sekadar lubang biasa ya? Di dalam lubang tersebut mempunyai objek seolah-olah peluru dan perkara ini menimbulkan kekeliruan.

Dari mana punca lubang itu?

Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Jika dilihat dari jauh, ya pokok ini kelihatan seperti dipenuhi dengan kesan-kesan peluru yang banyak. Namun, semakin wanita ini menghampirinya, ternyata dia amat terkejut dengan keanehan rupa fizikal pokok tersebut.

Setelah diteliti, akhirnya wanita ini mengetahui siapakah dalang yang menyebabkan lubang pada pokok itu. Ia adalah kerja burung belatuk.

Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Burung belatuk akan menebuk lubang pada batang pokok dengan satu tujuan iaitu, untuk menyimpan biji pokok oak di dalam pokok tersebut. Dianggarkan hampir 50,000 lubang akan ditebuk pada setiap batang pokok oleh burung-burung ini dan mereka akan mengumpulkan kesemua biji oak untuk disumbatkan ke dalam lubang yang telah ditebuk.

Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Ini merupakan tingkah laku normal bagi semua burung belatuk. Jadi, jika anda menemui pokok seperti ini pada masa hadapan, jangan berasa takut pula.

Wanita ini menemui sebatang pokok yang dipenuhi ‘peluru’. Setelah dihampiri, akhirnya dia mengetahui punca sebenar…

Apa yang anda perlu lakukan adalah isikan semula kekacang yang jatuh di tanah ke dalam lubang pokok. Dengan cara ini, anda akan membantu burung belatuk memperoleh sumber makan yang berterusan.

Pelajaran Dari Burung Belatuk.

Lihatlah di atas pohon itu.Engkau akan melihat burung yang berdada putih nan elok dengan leher berwarna merah serta bulu-bulu yang indah. Namanya adalah burung belatuk.

Lihatlah bagaimana ia menggunakan paruhnya yang aneh itu untuk mematuk-matuk kulit pohon. Tahukah kalian kenapa ia melakukan hal demikian ?.Ia sedang mencari serangga di dalam kayu.

Tidak seperti burung-burung lain, burung belatuk dapat berjalan lurus keatas pohon. Ia dapat berjalan ke atas dan kebawah, hinggap dari satu sisi kesisi yang lain, berputar dan mengelilingi batang pohon, mematuk-matuk mencari makanan.

Ketika manusia hendak memanjat pohon, ia harus memeluk pada batang pohon dan memegangnya erat-erat. Tetapi burung belatuk berjalan lurus naik, melekat pada kulit kayu. Jika burung belatuk harus memeluk batang pohon seperti halnya manusia, maka ia tidak akan mampu untuk mematuk-matuk dan meneguk makanannya dari dalam kayu.

Tidak seorang pun dapat melakukan apa yang dilakukan oleh siburung belatuk. Kebiasaan ini sangat jarang terlihat. Kalian tidak akan menjumpai hal yang demikian pada burung-burung yang lain.

Hikmahnya.

Orang yang bijak itu bagaikan burung belatuk dan dunia bagaikan pohon yang besar. Dengan keimanan dan ketetapan hati, seorang manusia bijak yakni insan kamil, dapat melakukan apa yang tidak sanggup dilakukan oleh orang lain. Sebagaimana burung belatuk yang dengan mudah dapat memanjat keatas, mematuk-matuk pada setiap titik kulit kayu. Sebagaimana dia mengelilingi dunia tanpa memeluknya.

Manusia bijak mematuk-matuk dengan sifat-sifat keTuhanan dan meneguk kebenaran yang diperlukan bagi makanannya. Manusia bijak bukanlah orang yang menyandarkan kehidupannya pada pohon dunia. Dunia tidaklah sukar baginya, kerana itu dia dapat bergerak bebas kearah mana yang ia kehendaki.

Kebanyakan manusia menjulurkan hidungnya kesegala urusan duniawi dan berusaha untuk memeluk kesemuanya. Kerana itulah mereka menemui banyak kesukaran dalam mendaki pohon dunia. Apakah kalian mengerti ?.

Burung belatuk adalah seekor burung yang cerdas, dan manusia bijak adalah orang yang cerdas. Apabila seseorang yang tidak bijak dan cergas maka ia hanya mampu menggenggam dunia tanpa sanggup memanjatnya. Akan sulit baginya untuk meneguk kebenaran.

Sulit pula baginya untuk memiliki sifat-sifat yang baik dan dapat mengenal cinta dan meraih kebebasan jiwa. Inilah sebabnya mengapa manusia sengsara dan tersungkur. Semakin kuat kalian berpegang pada pohon dunia semakin kuat pula kalian akan menderita.

Fahamkah kalian bagaimana orang bijak hidup di dunia tanpa dibuai olehnya?. Adalah mudah baginya kerana ada iman dalam hatinya.Ada keteguhan, ketenangan dan kearifan dalam dirinya.fikirkanlah mengenai hal ini. Jikalau kalian juga belajar bagaimana melakukannya, kalian akan menjadi lebih indah dari siburung belatuk.

Tuhan akan menyematkan mahkota-Nya yang agung di atas kepalamu dan menganugerahimu dengan dua sayap kearifan dan iman. Matamu akan terlihat cantik dan hatimu akan menjadi sempurna, dan pada akhirnya nanti kalian akan meraih kedamaian.

Renungilah pelajaran dari burung belatuk.Semoga Allah memberimu pencerahan kearifan.Amin.

Menggemparkan! Bertahun-tahun Tidak Bercermin Di Penjara, Tahanan Wanita Ini Menangis Histeria Ketika Melihat Penampakan Wajahnya di Cermin!

Menggemparkan! Bertahun-tahun Tidak Bercermin Di Penjara, Tahanan Wanita Ini Menangis Histeria Ketika Melihat Penampakan Wajahnya di Cermin!

Menggemparkan! Bertahun-tahun Tidak Bercermin Di Penjara, Tahanan Wanita Ini Menangis Histeria Ketika Melihat Penampakan Wajahnya di Cermin!

Seorang fotografer asal Itali, Clara Vannucci, menggunakan lensanya untuk memotret foto wajah para tahanan wanita di penjara Rikers Island. Ketika fotonya jadi, semua orang pun tercengang.

Sejak tahun 2009, Clara sudah menaruh perhatian pada penjara khusus wanita yang satu ini. Pasalnya, dalam tahanan tersebut tidak ditemukan “cermin”. Cermin dianggap sebagai salah satu “benda berbahaya”. Kerana tidak ada cermin, para tahanan wanita tidak pernah lagi melihat wajahnya sendiri sejak memasuki tahanan.

Melewati kehidupan yang panjang di balik jeruji besi, makanan yang seadanya dan lingkungan yang kejam membuat penampilan mereka pun berubah banyak, tapi mereka tidak tahu itu.

Kerana itu, Clara pun memutuskan untuk memotret mereka, supaya mereka boleh melihat wajah mereka yang sekarang. Belum pernah ada fotografer yang memotret tahanan di Rikers Island sebelumnya. Ialah yang pertama.

Ketika Clara memperlihatkan kepada mereka fotonya, banyak dari mereka yang terkejut hingga tidak boleh mengucapkan kata-kata, ada yang diam, ada juga yang meneteskan air mata.

Mereka cukup terkejut dengan perubahan wajah mereka, kerana di dalam ingatan mereka, wajah mereka bukan seperti itu.

Setelah diperlihatkan kepada mereka, foto-foto ini diambil kembali. Petugas penjara khawatir jika diberikan, foto-foto ini akan digunakan untuk membuat identiti palsu atau hal-hal lainnya.

Untuk itu, Clara pun memberikan foto-foto tersebut kepada keluarga mereka. Dengan hati berat ia berkata, “Tiap kali saya melihat keluarga mereka, saya boleh merasakan betapa berharganya foto-foto tersebut bagi mereka…”

Beberapa anak yang melihat sosok ibunya dalam foto tidak boleh menahan rindu kerana tidak boleh bertemu dengan ibunya.

Kehidupan dalam penjara sangatlah sengsara, dan waktu terasa begitu pelan. Berkat foto ini, para tahanan merasa “sedikit” lebih terhubungkan dengan dunia luar. Ini merupakan salah satu momen menyentuh yang jarang terjadi di dalam tahanan.

Mengharukan yah guys! Mata mimin sampe berkaca-kaca lho nulisnya *lebay* hehehe Yuk SHARE momen mengharukan ini!

Sumber: looker via IniSerius.com

.

Memang Gempak! Beginilah Bas Mewah Milik 5 Artis Bollywood Popular! No 3 Tu Memang Gempak Habis!

Menjadi aktor dan aktres, sudah tentu akan dilihat sebagai idola. Dengan kesibukan dalam dunia hiburan, sudah pastinya mereka perlu bersiap sedia untuk bergerak ke seluruh negeri. Hal ini lantas membuat kan selebriti harus selalu berada di lokasi pergambaran terus menerus, bahkan tempat itu seperti menjadi rumah kedua bagi mereka.

Akan tetapi, ada beberapa selebriti yang memilih tidur di kenderaan peribadinya agar tetap selesa. Tak hairanlah jika kenderaan mereka ini diubah suai seperti rumah kedua mereka. Mulai dari pakaian hingga makanan pun selalu ada di kenderaan mereka itu.

Seperti artis Bollywood ini, mereka memilih untuk membeli bas yang sudah dimodifikasi sedemikian rupa seperti rumah mewah. Artis Bollywood memilik bas sendiri dengan mempunyai kelengkapa penuh. Sangat mewah dan canggih.

Mesti anda tertanya bagaimana rupa bas milik artis Bollywood ini? Mari semak 5 artis Bollywood yang memiliki bas bak rumah mewah, seperti yang dirangkum oleh Hangat.com dari laman Bollyworm, Rabu (29/11).

1. Hrithik Roshan

Aktor pemilik mata berwarna biru ini menampilkan kecintaan dirinya dengan warna biru pada vanity van-nya. Ia membuat van futuristiknya itu dengan nyalaan warna biru di hampir semua bahagian basnya.

Van milik aktor tampan ini ada sudut sesi cermin makeup di mana boleh berputar 280 darjah dan berfungsi menjadi skrin LCD 52 inchi di depan dan 42 inchi di biliktidur.

2. Alia Bhatt

Dibantu oleh pereka Amrita Mahal, Alia mengubah isi vanity van-nya sesuai dengan keinginannya. Susunan tempat tidur, ruang tamu hingga hiasan dinding sesuai dengan selera aktres cantik itu. Interior dari vannity van milik Alia pun terlihat lebih berwarna dan terlihat lebih estetik.

3. Ajay Devgan

Suami dari Kajol ini memang dikenali suka menjaga senamannya. Tak hairan kalau vanity van mewah miliknya itu terdapat beberapa alat senaman. Dengan beberapa ciri canggih ala futuristik, membuat vanity van Ajay Devgan ini seperti bas dari masa depan.

4. Salman Khan

Pemilik nama penuh Abdul Rashid Salim Salman Khan ini memang memiliki vanity van yang sangat mewah. Ada sofa yang selesa, tempat tidur empuk, TV sound system, interior kayu dan fasiliti lainnya yang sangat mengangumkan.

5. Shah Rukh Khan

Raja Bollywood satu ini tak perlu diragukan lagi dengan gaya hidup mewahnya. Vanity van miliknya pun malah seperti rumah mewah yang dilengkapi roda.

Vanity van milik Shah Rukh Khan ini dimodifikasi oleh studio desain DC (Dilip Chhabria). Ada beberapa ruangan di dalamnya, ruang tamu, bilik tidur, makeup, ruang persalinan dan tandas. Bas mewah dengan fasiliti canggih ini ternyata harganya mencapai jutaan ringgit.

Sumber Bollyworm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *